Ring på 070-661 56 31 för ett smakprov på trygg skånska. Eller, kolla in mitt CV på LinkedIn

Alla gillar lis­tor.

Var­för det, kan man undra? De är som nuggets, som en buffé, ett smorgasboard. De gör det enkelt att både börja och sluta äta. De flesta läser ju t ex inte det här; punk­terna och inden­terin­gen avskil­jer lis­tan så att man slip­per sån’t här ord­ba­jseri stämingsska­pande och upp­mjukande fluff.

Fyra saker jag lärt mig om hållbarhet

17 augusti 2015
Skriven av Olov

För snart tre år sedan blev jag för första gången vald till ordförande i Naturskyddsföreningen Malmö. Nu är jag inne på det som jag tänkt ska vara mitt sista år. 

 

  • Människor som är engagerade i miljöfrågor är ofta allmänt oerhört samhällsengagerade, och är också ofta en del av alternativrörelser. De är därmed ofta öppensinnade, positiva till människors kraft men skeptiska till företag (dock inte omöjliga – vi kräver bara mer för att bli övertygade).  
  • Det är ofta svårt att engagera massor av människor i hållbarhetsfrågor – man behöver, som Svante Axelsson brukar säga, kompisar. Miljörörelsen behöver slå armkrok med hälsosvängen, folkbildningförbunden, kulturutövare och andra för att nå fler
  • Det är lätt att klandra miljörörelsen för att inte vara perfekt. Eftersom Naturskyddsföreningen utger sig för att 
  • Den tid och engagemang man lägger ner på att dra folk får man tillbaka – en opersonlig Facebook-annons utan riktning till någon och där ingen har någon roll är helt ineffektiv, även om evenemanget handlar om människors hjärtefrågor. Även människor som brinner behöver syre till sin eld.

Fem saker jag lärt mig senaste året

23 januari 2015
Skriven av Olov
Jag har nu drivit firma i drygt sex år, och 2014 måste varit det lärorikaste hittils. Inte minst på meta-planet. Jag har hållt runt 10 kurser i InDesign och genom det blivit ordentligt vass på att förklara varför ett sätt är smartare än ett annat, och det har hjälpt mig i kommunikationen med kunder. 
  1. Att kunder som är "besvärliga" oftast är ett resultat av ett dåligt genompratat jobb. Om man visuellt ritar upp vad båda önskar så kan man diskutera olika idéer innan man gör det i praktiken. Det är vanligt att människor ovana vid webben tänker att det finns ett "standardsätt" att göra t.ex en blogg, men det finns givetvis många sätt och det är viktigt att prata igenom att inget sätt nödvändigtvis är fel eller bristfälligt, utan att alla lösningar finns av olika anledningar. 

  2. Att inte hymla med att saker och ting kan vara svåra eller vara utanför min komfortzon. Det är högst rimligt att berätta att jag inte kan något om OpenCart webshopsystem till exempel och det ger kunden betydligt mer att jag säger det än att jag tänker, som jag kanske gjorde i början att "det kan inte vara så svårt att lära sig". 

  3. Att inte se diskussioner som jobbiga konflikter som gör ont i magen utan som nödvändig grund att trampa för att veta var man har varann och vara säker på att man inte lägger ner jobb på saker som kunden inte ville ha från början. 

  4. Att inse att min största styrka och drivkraft i relation till grafisk design är att vara strukturerad och skapa system. Jag gillar att tänka på metaperspektivet, alltså hur man gör saker, för att sedan med stor trygghet kunna utföra en massa jobb utan att behöva ifrågasätta principerna för hur man gör det, så att säga. 

  5. Hur viktigt det kan vara att bara sitta i ett öppet kontorslandskap och bara med risken eller chansen att någon vill kolla vad man håller på med känns det oerhört mycket viktigare och mysigare. 

Fyra fantastiska siter om typografi

06 november 2012
Skriven av Olov

Som kanske framgått är jag hysteriskt förtjust i typografi och hur otroligt mycket det gör för uppfattningen av all skriven kommunikation. Väl utfört typografiskt arbete ger samma fantastiska känsla av ett innehåll som när det är nystädat hemma. Harmoni, harmoni. Här är en lista på folk som vet vad de håller på med. 

informationArchitects
iA fattar grejen. De är upphovsmän till uppmärksammade artiklar som Web design is 95% typography, och den fantastiskt avskalade skrivar-appen iA Writer för iOS och Mac.

Web Typography
Web Typography är en torr men underbar guide till alla betänkligheter kring typografi på webben.

A Working Library
A Workling Library är en filosofisk inspirationskälla till informationsdesign, textpresentation och annat sexigt. 

Smashing Magazine
Smashing skriver långa, ingående, välgjorda artiklar om allt webrelaterat. Deras typografi-avdelning är lite "saftigare" än de andra minimalist-siterna ovan, vilket ju är en fin sak. Ibland behöver vi lite kontrast till quinoa-salladen som vi vet att vi alla borde äta. 

Fjorton favorit-eufemismer

24 oktober 2012
Skriven av Olov

Eufemismer är som att guldmåla en gris att ta fram det bästa i något. Japp, en eufemism är alltså en förskönande beskrivning och en dysfemism är motsatsen, alltså en negativ beskrivning av detsamma; jämför omöjlig och beslutsam.  Här är fjorton av mina favoriter:

  • Oteknisk — Mänsklig
  • Glupsk — Matintresserad
  • Efterhängsen — Trofast
  • Inställsam — Förekommande
  • Ombytlig — Rörlig
  • Osjälvständig — Samarbetsvillig
  • Lättlurad — Tillitsfull
  • Sällskapssjuk — Utåtriktad
  • Misstänksam — Intresserad
  • Påstridig — Viljestark
  • Mästrande — Pedagogisk
  • Skvallrig — Meddelsam
  • Barnslig — Okonstlad
  • Envis — Uthållig

Detta är i huvudsak ett utdrag ur den fantastiska "Omvänd ordlista för negativa sidor", som ryktas ha spridits av Arbetsförmedlingen till arbetssökande då man ville yrka för en positiv framtoning i de personliga breven. Jag råkar faktiskt ha ett fysiskt originalexemplar av denna, vars midja och övre delar visas här:

3 typsnitt jag älskar

24 oktober 2012
Skriven av Olov

Playfair Display

Används som rubrik, ingress, display- och ampersandtypsnitt här på Pixelengine. Designat av Claus Eggers Sörensen, finansierat av Google Webfonts. Graciöst, klassiskt och otroligt välgjort. 


 

Open Sans

Används som brödtext, navigation och mindre rubriker. Ett lättläst, klassiskt sans-serif-snitt med brett utbud av grader. Välgjort, enkelt och tilltalande.


 

Didot

Klassiskt sexigt och graciöst. Flitigt använt i modevärlden.

Sex saker jag står för

23 oktober 2012
Skriven av Olov

Visuell kommunikation är mitt gebit.

Olov

 

Några konkreta exempel på vad jag gör är koncept och produktion av webbplatser, annonser för webb och tryck, grafiska manualer, och fotografering
Det jag tror utmärker mig från många andra mindre byråer är: 

  • Tydlig kommunikation Som van kursledare är jag van att lyssna och se människors behov. Jag är duktig på att lära ut och förklara teknik på ett naturligt sätt.
  • Typografi Med hjälp av typografins trivselskapande tekniker skapar jag visuell och strukturell harmoni i er text.
  • Foton med flärd Jag knäpper foton som undviker den ibland väldigt distansierande stock photo-känslan. Lång erfarenhet gör att jag kan sätta fingret på vad som gör att en bild ser ut som den gör, och ofta återskapa den.
  • Detaljseende Jag använder inte Arial för att det nästan ser ut som Helvetica eller Courier för att det påminner om American Typewriter. Det finns många som struntar i sånt, men de flesta kunder känner av det utan att veta riktigt vad som är fel.
  • Helhetseende Det kan verka omöjligt, eller i alla fall som en hyperbol, att både kunna se till helheten och detaljerna. Men  detaljseendet är en förutsättning för det andra. Det är ofta de små skillnaderna mellan visitkortet, hemsidan och broschyrerna som gör att helhetsintrycket haltar. 
  • Miljömagistern Jag har bakgrund, utbildning och engagemang i miljöfrågor, särskilt energieffektivisering och de mer moralfilosofiska frågorna om hur vi ser på naturen. Jag har också ett stort nätverk av kunniga runt mig, som jag kan ta hjälp av när så behövs.

* Om du undrar om det där med Youlove, så är det ett namn jag brukar få i utlandet när man försöker sig på de skånska diftongerna. Hehe.

 

Visuellt körd?

På engelska är Pixelengine's tagline “Visually driven”. På svenska skulle man kunna översätta det till "Visuellt körd". Men – det är inte riktigt samma sak kanske. Marknadsföring går inte alltid att översätta, utan måste anpassas. I Sverige är Pixelengine ... [ja, jag funderar på det]. Vissa saker måste få ta sin tid. 

& Typografi

Typografi är en av mina största fascinationer. Det handlar om att få text att göra sig allra bäst hörd, eller ja, läst. Typografi är som vägskyltning. Självklar när den fungerar, fruktansvärd när den är ogenomtänkt. Typografi är också lite som städning. Det ger en känsla av ro, av att återupptäcka och kunna fokusera. Inte konstigt att man blir fascinerad.

& Erfarenhet

Jag har fotograferat professionellt sedan 2005. Jag har varit med på webben sedan de snurrande facklornas tid. Fina tider som också hjälpt oss bena ut vad vi behöver, och kanske kan skippa, här på internet.