Ring på 070-661 56 31 för ett smakprov på trygg skånska. Eller, kolla in mitt CV på LinkedIn

Webdesign åt CAN

Skriven av Olov
can-ffsa
Webdesign och implementation åt Europas största klimatorganisation 

Climate Action Network (CAN) Europe är Europas största koalition som jobbar för klimat- och energifrågor, med över 130 medlemsorganisationer som totalt representerar 44 miljoner medborgare. CAN jobbar för att förebygga skadliga klimatförändringar och sätta ljuset på hållbar klimat- och energipolitik i Europa. 

Besök sidan på http://www.caneurope.org/fossil-fuel-subsidies-awards#intro

Om projektet (Jan-Feb 2017)

Kampanjsidan vill på ett kul sätt uppmärksamma en tung fråga - miljardsubventionerna till fossilbranschen. CAN producerade 6 sidor text om frågan och vi tog tillsammans med illustratören fram en passande grafik. Tillsammans med illustratör och kommunikatörer på CAN gjorde jag därefter hemsideslayout och teknisk implementering av webbsidan. 

Teknik
  • Joomla 3.6
  • Gantry 4 Framework
  • Bootstrap 2
  • Mycket handskriven CSS och HTML
Kommentarer om projektet

Det är en ära varje gång jag får ett uppdrag av en stor miljöorganisation, såsom vid tidigare kommunikationsjobb åt Naturskyddsföreningen och 350.org. Utmaningen i detta projekt låg framförallt att på kort tid, i ett begränsat framework, implementera en lekful - men samtidigt i grunden förtroendeingivande - stil. Detta har gjorts med lekfulla illustrationer tillsammans med väl underbyggd text och en i övrigt snabb och enkel layout baserad på flikar och subtila animationer. 

 

John Deere

Skriven av Olov
Webbproduktion, kvalitetskontroll samt assistens vid CMS-migrering i TeamSite

Om kunden

John Deere är världens största tillverkare av lant­bruks­mask­iner, och har fun­nits sedan 1837. Ett anrikt före­tag med fans långt utan­för sin kund­bas. 

Mitt uppdrag

För Sven­ska John Deere AB’s räkn­ing har Pix­e­lengine sedan 2008 admin­istr­erat, kvalitet­skon­trollerat och upp­dat­erat hem­sida, försäljn­ings­man­uler och visst marknadsföringsmaterial. Under 2011 bytte man webbplattform och jag hjälpte till med migrering, anpassning och kontroll av innehåll för den nya plattformen, i samarbete med e-Business i Mannheim, Sapient i Indien/USA samt lokala produktspecialister på Malmökontoret. 

AB Bröderna Jörgensen

Skriven av Olov
Webbplats, fotografering och tryckannonser

jorgensen846

Om kunden

AB Bröderna Jörgensen har funnits sedan 1919 och är idag en av Skandinaviens ledande återförsäljare inom högkvalitativa möbeltyger och konstläder för offentlig miljö. 

Mitt uppdrag

Att skapa en webbplats som kunde visa på Jörgensens breda utbud av material och färger, samtidigt som dessa på ett smidigt sätt skulle kunna beskådas i detalj. Ett systematiskt och återanvändbart sätt att presentera data genom en databas snarare än artikel-text, som senare kan användas till prislistor och andra utskick där samma information skall finnas med. Jag har även sedan 2009 fotograferat och gjort tryckannonser för publicering i branschtidningen Modern Interör.

  • IMG_8641
    IMG_8641

    IMG_8641

  • IMG_8660
    IMG_8660

    IMG_8660

  • a4_hostlov
    a4_hostlov

    a4_hostlov

  • lame
    lame

    lame

Visuellt körd?

På engelska är Pixelengine's tagline “Visually driven”. På svenska skulle man kunna översätta det till "Visuellt körd". Men – det är inte riktigt samma sak kanske. Marknadsföring går inte alltid att översätta, utan måste anpassas. I Sverige är Pixelengine ... [ja, jag funderar på det]. Vissa saker måste få ta sin tid. 

& Typografi

Typografi är en av mina största fascinationer. Det handlar om att få text att göra sig allra bäst hörd, eller ja, läst. Typografi är som vägskyltning. Självklar när den fungerar, fruktansvärd när den är ogenomtänkt. Typografi är också lite som städning. Det ger en känsla av ro, av att återupptäcka och kunna fokusera. Inte konstigt att man blir fascinerad.

& Erfarenhet

Jag har fotograferat professionellt sedan 2005. Jag har varit med på webben sedan de snurrande facklornas tid. Fina tider som också hjälpt oss bena ut vad vi behöver, och kanske kan skippa, här på internet.