Ring på 070-661 56 31 för ett smakprov på trygg skånska. Eller, kolla in mitt CV på LinkedIn

IKEA

Skriven av Olov
Grafisk formgivning & fotografering

Åt IKEA arbetade jag under det intensiva halvåret innan katalogsläpp heltid som inhyrd grafisk formgivare, och chippade även in en del som fotograf. Främst jobbade jag i projektet This is IKEA, som tog sig an det ambitiösa projektet att förklara IKEA på fyra webbsidor. Mitt bidrag var att skapa struktur, fastställa grafiska stilar, riktlinjer, dos and don'ts.

Här visas några behind-the-scenes-bilder som visar arbetet som görs på varuhuset med att källsortera och återvinna, något som jag förstås sympatiserar djupt med. Visuellt låg utmaningen i att återge känslan av återbruk och återvinning istället för bara släng. Mer material kommer framledes!

 

IKEA Corporate Concept

 

 

Visuellt körd?

På engelska är Pixelengine's tagline “Visually driven”. På svenska skulle man kunna översätta det till "Visuellt körd". Men – det är inte riktigt samma sak kanske. Marknadsföring går inte alltid att översätta, utan måste anpassas. I Sverige är Pixelengine ... [ja, jag funderar på det]. Vissa saker måste få ta sin tid. 

& Typografi

Typografi är en av mina största fascinationer. Det handlar om att få text att göra sig allra bäst hörd, eller ja, läst. Typografi är som vägskyltning. Självklar när den fungerar, fruktansvärd när den är ogenomtänkt. Typografi är också lite som städning. Det ger en känsla av ro, av att återupptäcka och kunna fokusera. Inte konstigt att man blir fascinerad.

& Erfarenhet

Jag har fotograferat professionellt sedan 2005. Jag har varit med på webben sedan de snurrande facklornas tid. Fina tider som också hjälpt oss bena ut vad vi behöver, och kanske kan skippa, här på internet.